DGLR-Publikationsdatenbank - Detailansicht

Titel:

Potential of Dynamic Aircraft to Runway Allocation for Parallel Runways

Autor(en):
M. Fritzsche, T. Günther, H. Fricke
Zusammenfassung:
A flexible and demand-driven utilisation of available runway infrastructure plays an important role to meet aviations future targets regarding capacity, efficiency and environmental sustainability. This paper presents and validates a heuristic algorithm to dynamically allocate arrival aircraft to one of two parallel runways. It considers both ATC regulations and modelled preferences of the airspace user and airport operator. It is designed to balance runway loads to reduce arrival and departure delays, taxi times, resulting in fuel consumption and aircraft emissions. Particular focus is also set on ATC controller workload to avoid negative effects on safety. The implemented algorithm was applied in a set of fast-time simulations for the new Berlin Brandenburg International Airport (BBI). It promises significant operational potential, especially but not exclusively for airports with independent parallel runways.
Veranstaltung:
Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2010
Medientyp:
Conference Paper
Sprache:
englisch
Format:
21,0 x 29,7 cm, 7 Seiten
Veröffentlicht:
Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress Tagungsband - Manuskripte, 2010, 2010, ; S.675-681; 2010; Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt - Lilienthal-Oberth e.V., Bonn
Preis:
NA
ISBN:
ISSN:
Kommentar:
Klassifikation:
Stichworte zum Inhalt:
Verfügbarkeit:
Bestellbar
Veröffentlicht:
2010


Dieses Dokument ist Teil einer übergeordneten Publikation:
Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress Tagungsband - Manuskripte, 2010