DGLR-Publikationsdatenbank - Detailansicht

Titel:

Driver Distraction: an Approach for sustained Driver Sovereignty

Autor(en):
A. van Gijssel
Zusammenfassung:
Driver situation awareness and -expectancy are among the crucial factors in preventing driver distraction occurrence. By providing the driver with integrative and predictive information regarding situation criticality, a more effective strategy for distraction-low resource allocation and task intertwinement can be obtained. Situation predictability may lead to sustained situation awareness and improved anticipative driver behaviour, resulting in optimized vehicle control. Compared to automation in vehicle control and information prioritization, this poses an alternative approach to distraction prevention, increasing the sovereignty of a driver that remains to be responsible of adequate execution of his or her driving task.
Veranstaltung:
48. Fachausschusssitzung Anthropotechnik der Deutschen Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt - Lilienthal-Oberth e.V.
Medientyp:
Conference Paper
Sprache:
englisch
Format:
14,8 x 21,0 cm, 16 Seiten
Veröffentlicht:
DGLR-Bericht, 2006, 2006-02, Cognitive Systems Engineering in der Fahrzeug- und Prozessführung; S.241-256; 2006; Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt - Lilienthal-Oberth e.V., Bonn
Preis:
NA
ISBN:
ISSN:
Kommentar:
Klassifikation:
Stichworte zum Inhalt:
antropotechnik
Verfügbarkeit:
Bestellbar
Veröffentlicht:
2006


Dieses Dokument ist Teil einer übergeordneten Publikation:
Cognitive Systems Engineering in der Fahrzeug- und Prozessführung