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Autor(en):
R. Reß, M. Grawunder, C. Breitsamter
Zusammenfassung:
The present paper summarizes results of a three year research effort in investigating and improving means of drag reduction for twin-engine lightweight helicopters. In the focus of the work is the parasite drag under the influence of a rotating five blade rotor head. The optimization process comprises consecutive wind tunnel campaigns and accompanying numerical studies related to landing gear modification, flow control at the aft-body, and mast fairing modifications. The resulting shape modifications and means of flow control provide a drag reduction of up to 23% with respect to the unmodified configuration.
Veranstaltung:
Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2014, Augsburg
Verlag, Ort:
Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt - Lilienthal-Oberth e.V., Bonn, 2014
Medientyp:
Conference Paper
Sprache:
englisch
Format:
21,0 x 29,7 cm, 10 Seiten
URN:
urn:nbn:de:101:1-2014112817830
Stichworte zum Inhalt:
Aerodynamik, Hubschrauber
Verfügbarkeit:
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Kommentar:
Veröffentlicht am:
28.11.2014